omnichannel.jpeg
ilm_logo.png

Opas: Suomalaiset verkkokaupat Omnichannel-maailmassa

Kysyimme 84 kotimaiselta verkkokaupalta näkemyksiä asiakaskokemuksesta, kasvusta ja haasteista.

Halusimme tietää miten suomalaiset verkkokaupat näkevät tilanteensa hektisesti kehittyvässä maailmassa. Osallistujien profiili ei tarjonnut suuria yllätyksiä: suurin osa oli liikevaihdoltaan pieniä ja toimivat pk-seudulla. Vastaajat olivat joko toimitusjohtajia tai elinkeinonharjoittajia, oli joukkoon toki eksynyt muitakin. Profiili kuvastaa hyvin verkon roolia yrityksen kokonaistoiminnassa.

 

Verkon osuus kokonaismyynnistä oli keskimäärin 10%. Luku voi kuulostaa pieneltä, mutta on korkeammalla tasolla verrattuna Ecommerce Europen vähittäiskaupan lukuihin. Verkon pieni osuus on haaste panostuksille, kun kymmenesosa toiminnasta vaatii täysin erilaista osaamista ja investointeja kuin merkittävämpi perinteinen liiketoiminta. Toisaalta, 10% vastaajista ilmoitti myyvänsä vain ja ainostaan verkossa. Kauppojen välillä onkin perustavia eroja verkossa olemisen syille.

 

Lataa koko raportti täyttämällä oheinen lomake.