Ota yhteyttä

Miksi saan joka viikko saman mainoksen kuin anoppini?

28.4.2014 17:25

Vaikka olen miespuolinen, se ei tietenkään määrittele minua persoonana. Kun kuitenkin katson viikottain saamaani hyvälle paperille printattua värikästä läpyskää, jossa vilisee kosmetiikkaa, hiustenkihartimia, ja kaikenlaisia fantsunnäköisiä tuotteita joille minulla ei ole nimiä, tulee mieleen neljä mainostajan fundeeraamaa vaihtoehtoa: Spray_and_pray

  1. Tämä herra ostaa säännöllisesti meikkejä ja tamponeja  lahjaksi vaimolleen tai rakastajalleen.
  2. Tämä setä on potentiaalinen nainen odottaen kukkaan puhkeamistaan.
  3. Tämä kaveri käyttää papiljotteja jossain muualla kuin kaljussa päässään.

Neljäs vaihtoehto on tylsin ja todennäköisin: Mainostaja lähettää saman mainosesitteen kaikille jotka ovat jotain joskus ostaneet kyseisestä kaupasta.

Yksilön tietosuoja on menossa tiukempaan suuntaan, EU-tasoinen lakialoite velvoittaa mainostajan pyytämään kanta-asiakasrekisteriin kuuluvilta asiakkailtaan luvan kohdentaa markkinointiviestintää.

 

Olen ensimmäisenä jonossa luvan kanssa heti kun joku tajuaa vaan pyytää. Mielestäni kaikki hyötyvät vaihtokaupasta: Saan minulle ajateltuja viestejä tarvitsemistani tuotteista. Jossain on joku joka ajattelee minua!

 

Mainostajille ja kauppiaille kyse ei ole oikeastaan hyödystä, vaan eloonjäämisestä ostamisen vallankumouksen keskellä.

 

Toki tiedämme että perusdemografia-tiedosta on vielä matkaa juuri minulle räätälöityyn mainontaan. Pienin ja ehkä hieman haparoivin, mutta jatkuvin askelin sinne pääsee.

Being a male does not define everything I am. However, when taking a good look at the weekly home-delivered colour brochure, printed on thick paper, with cosmetics, hairdryers and all sorts of fancy-looking things I don't have names for, I can't help thinking what has been going on the advertiser's head:

Spray and Pray

  1. This gentleman is frequently buying cosmetics and tampons to his wife or mistress.
  2. This man is a potential woman waiting to blossom out any day.
  3. This guy must need a lot of curlers, apparently in somewhere else than his bald head.

The forth option remains the most dull and obvious: The advertiser is sending the same brochure, every week, to everybody who ever have bought anything from his shop. It's the weekly spray and pray time, folks! The individual's data privacy is going to get more private. EU-level data protection, after the reform takes place 2015-2016, requires the advertiser to ask permission from their customers to target the marketing communications based on customer profiles.

I'm first in line to permit profiling as soon as someone understands to ask for it. In my opinion everybody is benefitting on the mutual trade bargain: I receive messages which have been thought for me, of the products I need. There's someone out there, thinking about me!
Benefits for the marketers are not really benefits, but rather a survival kit for the new era of the buying revolution.
Sure, from the basic demographics it's a long way to the top, if you wanna rock'n'roll and individually tailored customer communications. It's really the small but consistent steps you need to take.