Ota yhteyttä

Pandora - datalähtöinen jo kymmenen vuotta sitten

21.1.2016 9:45

Yksi datalähtöisen markkinoinnin suunnannäyttäjiä on Suomessa se tuntemattomampi Pandora, internet-radio, jolla on yli 250 miljoonaa käyttäjää. Yhdysvalloissa palvelun mobiilisovellus on suositumpi kuin YouTube.

Pandora perustuu Music Genome Project –hankkeeseen joka käynnistettiin vuonna 2000. Sen tarkoitus on alusta asti ollut musiikin tarjoaminen yksilötasolle räätälöitynä, dataan pohjautuen.

Palvelu tarjoaa musiikkia perustuen käyttäjän tekemiin valintoihin. Ainutlaatuiseksi palvelun tekee se, että musiikin ammattilaisten toimesta jokainen musiikkikappale on jaettu satoihin muuttujiin. Tätä voisi verrata tilanteeseen, jossa ravintolan sommelier perustaisi yksilöllisen viinisuosituksen asiakkaan mielipiteisiin vuosien aikana juomistaan viineistä.

Pandora kerää yli miljardi datapistettä päivässä ja tarjoaa mainostajille 300+ räätälöityä segmenttiä, kuten ”Fitness-henkiset 35-40 -vuotiaat kotiäidit Atlantassa jotka ajavat päivittäin Lexusta”. Segmentit on verifioitu syventävillä deep dives –haastatteluilla.

Pandora