Ota yhteyttä

Lukeeko lahjapallossa oma nimesi?

16.12.2014 13:08

Edellisessä kohdentamiseen liittyvässä blogikirjoituksessani ihmettelin miksi minulle tarjotaan kihartimia, kun ei ole kaljussani mitä kihartaisi. No, jouluna ihmiset ostavat lahjoja erilaisille sidosryhmilleen enemmän kuin itselleen, suurimmaksi osaksi.


Miten sitten voisi saada huomiota asiakkailta joiden ostohistoria ja perustava demografiatieto on käytettävissämme? Tässä muutama perusjuttu, joilla saa lisää kärkeä joulutarjouksiin:

  • Joulu on deadline. Kerro ja muistuta asiakkaitasi, milloin kannattaa tehdä tilaus, jotta paketti ehtii vielä pukinkonttiin, ja vieläpä paketoituna ennen aattoa. Nyrkkisääntönä on, että miehet tarvitsevat enemmän aikaa pakkaamiseen, tai sen delegoimiseen.
  • Auta asiakkaitasi personoimaan. Kaiken voi muuttaa lahjaksi, kun lisää siihen helposti personoitavan viestin tai jopa kuvan. Mahdollisimman käytettävä ja valmiiksi esitäytetty lomake on jo puoliksi myyty.
  • Lahjakortti. Auta niitä joiden sukulaisilla on jo kaikkea ja tarjoa valinnanvapautta.
  • Ostohistoria haltuun. Jos viime jouluna on mennyt hyvin asiakkaille tuotetta joulu-A, ja aika moni heistä osti myös joulu-B:n, tarjoa joulu-B:tä myös niille jotka eivät viimeksi ostaneet.



Tässä esimerkkejä omasta tarjousvirrastani:

Joulutarjouksia

Ja jos nuo kikat on jo kokeiltu, tarjoa vanhaa kunnon Homer-lahjaa. Simpsoneiden jaksossa "Life on a Fast Lane" Homer osti Margelle synttärilahjaksi keilapallon, johon oli valmiiksi kaiverrettu "Homer".


Samaa nerokkuutta soveltaen on myyty lukuisia radio-ohjattavia helikoptereita "lapsille", ravintola-lahjakortteja "romanttisena illallisena", Seksikkäitä alusvaatteita "Hänelle", ja listaahan voisi jatkaa tammikuulle asti.

Homer-lahja