Ota yhteyttä

Make Data Great Again

8.11.2016 8:47

USAn presidentinvaalien lähestyessä kliimaksiaan, tuloksen ratkaisee kuinka tehokkaasti äänestäjiä autetaan pääsemään äänestyskoppiin asti. 

GOTV eli Get Out The Vote, uurnille mars, sanovat USAn politiikan tutkijat ja arvioivat, että aktivoinnilla voi olla 8-9 prosentin vaikutus kampanjan piirissä oleviin äänestäjiin, ja jopa yhden prosenttiyksikön kasvu äänestysprosenttiin. 

Äänestyspäivän lähestyessä ja varsinkin sen koittaessa rekisteröityjä äänestäjiä aktivoidaan viesteillä ja soittamalla, sekä ovelta ovelle kierroksilla, tarkoituksena saada heidät äänestyspaikalle. 

Trumpin vs. Clintonin iskujoukot

Demokraattisella puolueella on huomattavasti enemmän paikallistoimistoja kuin republikaaneilla, joilla ainoastaan neljässä osavaltiossa on ylivoima. Demokraateilla on noin 4000 vaalityöntekijää tänään vaalipäivänä, saman verran kuin Obaman 2012 kampanjan aikana.

us party offices.png

Lähde: Vox.com

Trumpilla ei ole samanlaista organisaation tukea kuin Clintonilla puolueessaan. Trump on onnistunut kampanjansa aikana suututtamaan lähes kaikki politiikan piirissä työskentelevät, eikä ole juuri yrittänyt uudelleenrakentaa polttamiaan siltoja. 

Big data ja sosiaalinen media

Demokraateilla on selkeä suunnitelma datan hyödyntämiseen joka perustuu Obaman 2012 big data -vaalien kokemuksiin. Äänestäjien profiilidataa on päivitetty jatkuvasti paikallisvaalien äänestyskäyttäytymisen, mediakulutuksen ja luottotietojen mukaan. Clintonin sadat datatieteilijät käyttävät erityisesti Facebookia testatakseen mitkä viestit saavat eniten äänestäjissä vaikutuksia aikaan.

Trump on datankäytössä siis oikeastaan kaksi kierrosta jäljessä, ja onkin ilmoittanut, ettei usko big datan hyödyntämiseen, vaikka tulokset sanovat toisin. Trump on käyttänyt kuitenkin sosiaalista mediaa onnistuneesti - ja saainakin laskennallisesti noin 2 miljardin dollarin arvosta ilmaista mainosta. Toinen asia on sitten se, miten hyödyllistä vihaisten aamuyö-twiittien kirjoittaminen on. Trumpin kampanjavastaavat ovat kieltäneet häneltä twiittaukset viimeisten kampanjapäivien ajaksi, peläten uutta miss USA -gatea. 

Make Data Great Again

Vaalien ratkaisuhetkinä perinteinen ruohonjuuritason tekeminen, kuten ovelta-ovelle kierrokset, on yhdistetty moderniin data-analytiikkaan. Data kertoo mille ovelle, milloin ja millä viestillä ja äänenpainolla kannattaa lähestyä. 

Kampanjoissa on mallinnettu yhä enemmän ja tarkemmin tekijöitä, jotka motivoivat äänestäjiä uurnille. Sosiaalis-taloudelliset ideologiat tai yksittäiset tärkeäksi koetut teemat, kuten terveydenhuolto, mallinnetaan ja personoidaan, ja viestitään eri kanavien kautta. Ovelta ovelle kierrokset ovat edelleenkin tehokkain, toki kallis tapa saada äänestäjä liikkeelle. 

Perinteisesti viestit on kohdennettu demografia- ja sijaintitiedon mukaan, eli ihmisille jotka voisivat äänestää puolueen edustajaa, vaikkeivät välttämättä olisikaan puolueen jäseniä. 

"Data on tarkentunut neljässä vuodessa", sanoo Betsy Hoover, joka vastasi 2012 Obaman digitaalisesta kampanjoinnista. "Nyt pystymme kohdentamaan viestintää yksittäisten äänestäjien ja kotitalouksien, pikemminkin kuin korttelien tarkkuudella."

Äänestäjistä kerätään massiivisesti tietoa, joten tiedetään myös, tarvitsevatko he vaikkapa lastenhoitajaa tai erikoiskuljetusta päästäkseen äänestämään. Äänestäjästä saatetaan tietää yli 700 datapointtia; lehtitilaukset, auton, aseen tai veneen malli, äänestysinnokkuus, sekä sosiaalisesta mediasta kaivettua preferenssitietoa urheiluseuran kannatuksesta tai musiikkimausta.

 

Lue lisää datalähtöisestä markkinoinnista 

Kirjoituksessa käytetyt lähteet: