Ota yhteyttä

Chief Digital Officer ja muutoksen monet kasvot

27.1.2016 15:26

Näin ASML:n erinomaisessa tilaisuudessa tänään neljä erilaista esitystä Chief Digital Officerin (CDO) roolista. Asiaa valottivat Kati Sulin (DNA), Miika Malinen (Musti & Mirri), Anders Stenbäck (If) sekä Kai Koskela (Säästöpankkiryhmä).

Esityksissä nostettiin esiin tärkeitä pointteja, joita CDO:n täytyy pitää agendalla. Asiakasymmärrys ja henkilöstön kehittäminen nousivat keskeisiksi teemoiksi, digitalisaation jäädessä taustalle megatrendiksi. Tässä poimintoja kehitysvinkeiksi, CDO-lasien läpi.

  • Tunne omat palvelusi. Omien, kilpailijoiden ja maailman parhaiden toimijoiden palvelujen ja asiakaspolkujen itsekriittisessä vertailussa ns. scheisse lentää, mutta tuloksena saadaan muutokselle suunta ja voima.
  • Henkilöstön kirittäminen oikeilla mittareilla. Kaikki asiakaskohtaamiset mitataan, ja huonoa palvelua kokeneille asiakkaille soitetaan poikkeuksetta. Henkilöstön palkitseminen asiakaskokemuksen onnistumisen mukaan. Myynnin kokonaistuloksen mittaaminen tekemisen osaoptimoinnin välttämiseksi.
  • Rohkaisu ja kannustus. Yritykset kuolevat, koska ne jatkavat liian pitkään aikanaan oikeiden asioiden tekemistä, ja nykyiset tehtävät loppuvat monilta toimialoilta. Henkilöstöä pitää kannustaa oman tekemisen kyseenalaistamiseen kuitenkin muutoin kuin pelottelemalla. 
  • Datan inhimillistäminen. Datasta tulee helposti liian teknistä ja ihminen sen takana unohtuu. CDO:n pitää pystyä ohjaamaan analytiikkaa jatkuvasti kohti kokonaisvaltaisempaa asiakasymmärrystä.
  • Nopeus. Liiketoiminnan johtaminen Lean-metodilla on vaikeampaa kuin IT:n, ja jos tekemisesi sykli on yli kuukauden, olet jo häviöllä.

Suomessa CDO:n nimikkeellä olevia johtajia on 5-10 kpl. Globaalisti pwc:n tutkimuksen mukaan n. 6% yrityksissä on CDO tai vastaava johtaja. Eniten nimikkeitä löytyy kuluttajapalvelujen ja -tuotteiden tarjoajilta: media- ja viihdealalta, ruoka- ja juomabrändeiltä, matkailusta ja vakuutusyhtiöistä - dataintensiivisiä kaikki.

Työnkuvaukset ovat korkealentoisia ja muodostuvat käytännössä henkilön vahvuuksien ja yrityksen vaiheen mukaan. Chief Digital Officerin tausta on useimmiten markkinoinnissa, myynnissä, konsultoinnissa tai teknologiassa.

Suurin tarve CDO:lle on yrityksillä, joiden toimialalla on konkreettisesti alkamassa digitalisaation aiheuttama murros, ja joilla on visio sekä muutoshankkeita jotka tukevat menestymistä murroksessa.

---

Digitalisaatiosta puhutaan seuraavan kerran 4.2. klo 15.30 Digi Open Cafessa, tervetuloa kuulolle!