Ota yhteyttä

Amazon - pian isompi mainosalusta kuin Google?

11.10.2018 15:03

Amazonin mainosalusta on tällä hetkellä jenkeissä kolmanneksi suurin, Googlen ja Facebookin jälkeen, kertoo eMarketer. CNBC:n uutisen mukaan taas monet suuret mainostoimistot ja mainostajat ovat siirtäneet mainosbudjettejaan muutaman kuukauden aikana Googlesta Amazoniin jopa 50-60 prosenttia. Erityisen kiinnostavaksi tämän tekevät huhut Jeff Bezosin johtaman yrityksen Suomeen rantautumisesta vuodenvaihteessa.

amazon ads

Miksi Amazonin mainosbudjetit kasvavat jopa kolminumeroisesti, kun Googlen hakumainonta on alan lähteiden mukaan tasaista? Tässä kolme helppoa syytä:

  1. Mainonta tähtää myyntiin. Amazonin tuotehauista 90% päättyy kauppaan.
  2. Amazonin käyttäjät ovat lähtökohtaisesti ostomoodissa. Googlesta haetaan ensin tietoa, jonka jälkeen etsitään kauppoja jotka tarjoavat tuotteita. Amazonista haetaan tuotteita.
  3. Mainokset ovat luonnollisemmassa ympäristössä kaupassa kuin avoimessa internetissä.

Toki kaikkea ei myydä Amazonissa, eikä se ole ainoa kauppa maailmassa. Mutta kauppa josta saa helpoiten ja edullisimmin melkein kaikkea on hyvissä mainosasemissa, jopa Googlen ja Facebookin suhteen.

Kuvahaun tulos haulle amazon finland

Amazonin Suomeen tulemisella on suuri vaikutus kotimaiseen verkkokauppaan, se on selvä. Mutta mikä vaikutus sillä on mainostajiin? Onko siellä suomalaisia yrityksiä muka edes mukana?

Amazonin mainosalustasta saattaa olla aluksi suurin hyöty tubettajille, joista monilla on jenkeissä jo sopimus Amazonin kanssa videossa arvostellun tuotteen linkkaamisesta kauppaan. No, Google ainakin on mukana tässäkin pelissä. 

Topics: Retail Commerce