Ota yhteyttä

GDPR-mörkö taltutettu minuutissa!

By Samuli Ropponen on 7.3.2018 11:07

EU:n tietosuoja-asetus (GDPR) parantaa tietosuojaa ja lisää henkilötietorekisteriin kuuluvien oikeuksia. Asetus vaikuttaa kaikkiin yrityksiin, joissa käsitellään henkilötietoja.  

Olennaisena GDPR:n osana asiakkaalla on oikeus helposti ja nopeasti saada tietoonsa hänestä yrityksen järjestelmiin tallennetut tiedot. Tämä aiheuttaa yrityksissä huolta, koska monesti henkilötiedot ovat hajallaan eri puolilla organisaatiota, erilaisissa järjestelmissä, rekistereissä ja tiedostorakenteissa.

Esittelen tässä kirjoituksessa ratkaisun, joka helpotti meillä asiakkaiden GDPR-kyselyiden hoitamista merkittävästi.

Lue koko kirjoitus

Forecasting Sales with Times Series Modeling

By Arun Balakrishnan on 15.9.2017 11:14

Observing data over time is time series. Predicting that data in future is time series modelling. Unlike the regular prediction, this is slightly different because of the chronology in the data.

As an example say a retail outlet (call it RetaileR) observes the daily sale of goods from when the company was created. It has been 5 years since, and they wish to estimate the sale for the next year for two reasons

  • to assess the strength of the company and its future prospects
  • to optimise its inventory stock and prevent losses due to undershooting or overshooting the estimate
Lue koko kirjoitus

Kumpi oli ensin, muna vai pupu?

By Samuli Ropponen on 12.4.2017 15:40

Lue opas asiakasnäkemyksestä

Lue koko kirjoitus

How to Integrate Preference Data Into Your Analytics Strategy?

By Khanh Luu on 6.3.2017 23:45

The popularity of using online customer survey has grown strongly in the past few years. Companies send out their surveys every once in a while, and collect the data from their customers. However, it’s not unusual that this data is left untouched or luckier, it is analysed but the insight will go straight to archives. Does that sound familiar to you? If so, don’t worry because you are not alone.

Lue koko kirjoitus

Top 3 Methods to Get Feedback from Mobile Users

By Khanh Luu on 27.2.2017 16:37

It goes without saying in-app analytics is a must for your mobile strategy. It helps you understand how well your app is performing and which are the best and the worst features in the app. However, that’s only the tip of the iceberg. How do we know exactly how users feel about our app? Are they willing to take the app to their friends or for which reason they left our app to use a similar one? Apparently, in-app usage data can’t give you the answers in this situation unless you talk directly to the users.

Lue koko kirjoitus

The 3 basic things to improve UX with in-app analytics

By Khanh Luu on 1.2.2017 17:29

Mobile app running but not sure where to?

So you’ve launched your mobile app and are now waiting for millions of users to download it? Sorry, but unless your app is featured on Appstore, it may take months, if not years, to reach that goal. 

Lue koko kirjoitus

Top 5 Successful Survey Campaign Elements

By Alessya Gorelova on 30.1.2017 13:44


We are living in Big Data times. Nowadays it is hard to imagine a company that is not collecting consumer data: NPS data, transactional logs, surveys, focus group interviews, demographics, online and social network activity, you name it. All this information is a great source for valuable consumer insights.

How do we make sure that we are not getting useless data?

We need to concentrate on using consumer feedback tools and methods appropriately. When used wisely, surveys are incomparable with regards to receiving quick and massive consumer feedback, be it topical issues or consumer needs we want to address.

Here are top 5 aspects of conducting a successful survey campaign.

1. Before starting to work on a campaign SET CLEAR OBJECTIVES that reflect an issue or a business need in perspective.
  • Are we aiming to improve our customer support services?
  • Do we want to address known issues?
  • Are we surveying needs in to propose a new offering?

The purpose of the study should be also clear to the potential respondents. There are generally only few minutes of their attention we get, and we want to use them as effectively as possible. Lack of objective clarity can lead to higher dropout rates and smaller click rates.

empty-seats-106234.jpeg
Lue koko kirjoitus

Joulun data kertoo meistä suomalaisista kaiken olennaisen

By Samuli Ropponen on 16.12.2016 11:51

Lue koko kirjoitus

Make Data Great Again

By Samuli Ropponen on 8.11.2016 8:47

USAn presidentinvaalien lähestyessä kliimaksiaan, tuloksen ratkaisee kuinka tehokkaasti äänestäjiä autetaan pääsemään äänestyskoppiin asti. 

GOTV eli Get Out The Vote, uurnille mars, sanovat USAn politiikan tutkijat ja arvioivat, että aktivoinnilla voi olla 8-9 prosentin vaikutus kampanjan piirissä oleviin äänestäjiin, ja jopa yhden prosenttiyksikön kasvu äänestysprosenttiin. 

Lue koko kirjoitus

Miten datalähtöistä markkinointi on suomalaisyrityksissä?

By Samuli Ropponen on 4.5.2016 10:49

Miksi datan hyödyntäminen on markkinoinnissa tärkeää? Miten datalähtöisyys on suomalaisyrityksissä sisäistetty ja priorisoitu? Kuinka toimintakulttuuri, resurssit ja järjestelmät on saatu tukemaan datan virtaamista oikeisiin paikkoihin? 

Lue koko kirjoitus

Terveisiä SCALED'16 - tapahtumasta

By Samuli Ropponen on 10.3.2016 16:53

Lue koko kirjoitus

Esittelyssä Microsoft Azure - hyödyt ja kolme käyttötapausta

By Samuli Ropponen on 12.2.2016 10:30

Hankimme viime keväänä "Say Big Data One More Time" -T-paitoja, mutta emme päässeet aiheesta niin helpolla eroon. Päinvastoin, nyt on hyvä aika esitellä konkreettisia työtapoja ja -välineitä joita olemme käyttäneet kehitystyössä.

Azure_usecase.png
Alusta menee pilveen - Azuren hyödyt ja kolme käyttötapausta

Olemme rakentaneet asiakkaillemme useita ratkaisuja Microsoft Azuren päälle. Azure on vuonna 2008 perustettu pilvipohjainen kehitysalusta, joka tarjoaa sekä PaaS (Platform as a Service) että IaaS (Infrastucture as a Service) –pohjaisia palveluita.

Lue koko kirjoitus

Digitaalisuuden pääjohtajan pitää tajuta teknologiaa, myyntiä ja markkinointia

By Samuli Ropponen on 8.2.2016 14:53

Toteutimme yhdessä Verkkoteollisuuden kanssa Digi Open Cafe - keskustelutilaisuuden digitalisaatiosta. Epämuodollisten keskusteluiden aiheita olivat mm. digitalisuuden tuomat uudet mahdollisuudet yrityksille ja ihmisten elämään yleisemminkin vaikuttavat muutokset. Paikalla oli yli 70 asiantuntijaa, vaikuttajaa ja verkostoitujaa.

Lue koko kirjoitus

Chief Digital Officer ja muutoksen monet kasvot

By Samuli Ropponen on 27.1.2016 15:26

Näin ASML:n erinomaisessa tilaisuudessa tänään neljä erilaista esitystä Chief Digital Officerin (CDO) roolista. Asiaa valottivat Kati Sulin (DNA), Miika Malinen (Musti & Mirri), Anders Stenbäck (If) sekä Kai Koskela (Säästöpankkiryhmä).

Lue koko kirjoitus

Pandora - datalähtöinen jo kymmenen vuotta sitten

By Samuli Ropponen on 21.1.2016 9:45

Yksi datalähtöisen markkinoinnin suunnannäyttäjiä on Suomessa se tuntemattomampi Pandora, internet-radio, jolla on yli 250 miljoonaa käyttäjää. Yhdysvalloissa palvelun mobiilisovellus on suositumpi kuin YouTube.

Lue koko kirjoitus

Asiakaskokemuksesta kilpailuetua markkinoinnin automaatiolla

By Samuli Ropponen on 1.12.2015 10:43

Gartnerin mukaan 89% amerikkalaisista yrityksistä suunnittelee saavansa 2016 eniten kilpailuetua asiakaskokemuksesta. Tämä tarkoittaa investointeja erityisesti markkinointiteknologiaan, vaikka yrityksen henkilöstö tunnustetaankin tärkeimmäksi tekijäksi asiakaskokemuksen kehittämisessä. Markkinointiosaston vastuulla on yli puolet asiakaskokemukseen liittyvästä budjetista. Markkinoinnin automaatio on yksi väline parantaa asiakaskokemusta kustannustehokkaasti.

Lue koko kirjoitus

Miten suomalaiset verkkokaupat pärjäävät omnichannel-maailmassa?

By Samuli Ropponen on 6.10.2015 12:07

Kysyimme 84 kotimaiselta verkkokaupalta näkemyksiä asiakaskokemuksesta, kasvusta ja haasteista.

Halusimme tietää miten suomalaiset verkkokaupat näkevät tilanteensa hektisesti kehittyvässä maailmassa. Osallistujien profiili ei tarjonnut suuria yllätyksiä: suurin osa oli liikevaihdoltaan pieniä ja toimivat pk-seudulla. Vastaajat olivat joko toimitusjohtajia tai elinkeinonharjoittajia, oli joukkoon toki eksynyt muitakin. Profiili kuvastaa hyvin verkon roolia yrityksen kokonaistoiminnassa.

Lue koko kirjoitus

Ammattina datatieteily

By Samuli Ropponen on 6.10.2015 9:53

Data Science -termi on suomennettu datatieteilyksi, jota harjoittavat datatieteilijät. Datatieteily on suurten datamäärien ymmärtämistä ja järjestämistä.

Lue koko kirjoitus

Omnichannel ja vaativa kummisetä

By Samuli Ropponen on 15.4.2015 15:11

Omnichannel ja sen kummisetä Omnigration vaativat kauppiailta paljon

Hypetetty termi Omnichannel tarkoittaa kauppiaille, että kuluttajan ostopolku ei ole polku vaan pirstaloitunut verkosto joka sisältää odottamattomia syrjähyppyjä ja madonreikiä kanavista toisiin. Vaikka asia on hyvin tiedossa, monikaan ei vielä tarjoa saumattoman auvoisaa omni-kokemusta asiakkailleen. Suuri haaste tähän on toinen jännä termi - Omnigration - eli pirstaloitunut polku pitäisi parsia kasaan loistavaksi asiakaskokemukseksi, vaikka asiakkaita olisi suuri massa ja jokaisella yksilölliset tarpeet. 

Lue koko kirjoitus

Pölyt pois biteistä: Digimarkkinointia Ametro kodinhoitopalveluille

By Samuli Ropponen on 19.3.2015 15:35

Ensin - hankitun median kustannukset alas

Lähtökohtana yhteistyölle oli hankkia Ametro kodinhoitopalveluille asiakkaita kustannustehokkaasti ja samalla mitata jatkuvasti kuinka onnistumme. Lähdimme liikkeelle käyttäen yleisimpiä digikanavia sekä kohdennettua suoramarkkinointia.

Lue koko kirjoitus

Ken uskoo Facebook-pukkiin?

By Samuli Ropponen on 18.12.2014 12:44

Joulupukkiin, ainakin Facebookin mukaan, uskoo suomalaisista Facebook-käyttäjistä noin 6,7%, ja heistä naisia on selvä 5 prosentin enemmistö. Usko pukkiin määräytyy Facebook-käyttäytymisen ja tykkäämisten perusteella.

Topics: Uncategorized
Lue koko kirjoitus

Lukeeko lahjapallossa oma nimesi?

By Samuli Ropponen on 16.12.2014 13:08

Edellisessä kohdentamiseen liittyvässä blogikirjoituksessani ihmettelin miksi minulle tarjotaan kihartimia, kun ei ole kaljussani mitä kihartaisi. No, jouluna ihmiset ostavat lahjoja erilaisille sidosryhmilleen enemmän kuin itselleen, suurimmaksi osaksi.


Miten sitten voisi saada huomiota asiakkailta joiden ostohistoria ja perustava demografiatieto on käytettävissämme? Tässä muutama perusjuttu, joilla saa lisää kärkeä joulutarjouksiin:

Lue koko kirjoitus

Miksi saan joka viikko saman mainoksen kuin anoppini?

By Samuli Ropponen on 28.4.2014 17:25

Vaikka olen miespuolinen, se ei tietenkään määrittele minua persoonana. Kun kuitenkin katson viikottain saamaani hyvälle paperille printattua värikästä läpyskää, jossa vilisee kosmetiikkaa, hiustenkihartimia, ja kaikenlaisia fantsunnäköisiä tuotteita joille minulla ei ole nimiä, tulee mieleen neljä mainostajan fundeeraamaa vaihtoehtoa:

Lue koko kirjoitus